Mit tegyél, ha levert, motiválatlan és elcsüggedt vagy?

Mindenkivel megesik. Páran gyorsan túlteszik magukat rajta, még kevesebben észre sem veszik, míg a többség legtöbbször beleragad. Ez a cikk a többségnek szól.

Kiút a rosszkedvből 2+1 lépésben

1.lépés: Mondd ki az igazságot, azonosítsd az okát, de ne analizáld!

Minden coachingomon alaptéma a belső stabilitásunk erősítése és a hangulatingadozások kiegyensúlyozása.

Lelkiállapotunk és érzésvilágunk nem magától változik meg, hanem külső és belső hatások által, melyeknek legtöbbször tudatában sem vagyunk. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy egyre rosszabb a hangulatunk (általában már egy pótcselekvés közben – ami ma a leggyakrabban a telefon-simogatásban merül ki).

Azért fontos röviden és hatékonyan visszagöngyölíteni a szálakat, hogy rájöjjünk, mi okozta a hangulatváltozást és a jövőben ezt elkerülhessük.

Elemezni nem kell, az analízis útja ebben a helyzetben csak tovább vezetne lefelé, hanem egyszerűen csak mondd ki magadnak az igazságot!

Tedd fel a kérdést: Mi is történt velem pontosan? Honnan jöttek ezek a negatív, lehúzó érzések? Mi okozhatta őket? Mely gondolatom?

  • Olvastál valami rossz hírt?
  • Megláttál egy képet (akár egy reklámban)?
  • Kaptál egy felzaklató emailt, amit gyorsan visszazártál?
  • Nem hívott vissza már tegnap este óta?
  • Esni fog az eső a nyaralás alatt?
  • Eszedbe jutott egy múltban történt fájdalmas esemény?
  • Kikapott a kedvenc csapatod?

Lelkivilágunk ellenálló-képessége egy adott szintig állja sarat és lehet, hogy 2 kellemetlen inger még nem indít el a lejtőn, de a 3-dik már igen.

Ezt így legtöbbször nem tudatosítjuk magunkban, de ettől még megtörténik.

Akkor kapunk észbe, mikor már teljesen motiválatlannak, fáradtnak és ingerültnek érezzük magunkat.

Ha megtaláltad az okokat (vagy legalább párat), akkor egyrészről néhányat lehet azonnal ki is pipálhatsz, hiszen nem igazán lényeges dolgok, pl: holnap esni fog az eső, kikapott a válogatott stb.

Egyszerűen tedd fel a kérdést: “Na és akkor MI VAN?” Meg fog nyugtatni, ha eleget gyakorlod.

Forrás: Tapolyai Emőke

A lényegesebb fájdalmakkal / tudat-zavaró tényezőkkel, pedig még bizony feladatod van, DE NEM MOST!

Azért van velük majd feladatod, mert bármi ami negatív érzés okoz benned, azzal még így vagy úgy, de dolgod van. Ezt felfoghatod életszabályként is.

Ha elnyomod őket, vissza fognak jönni később, általában erősebben. Ha szembenézel velük (ami még mindig nem analizálást jelent), akkor elkezded feloldani őket.

És itt meg is állhatsz és jöhet a 2.lépés.

Most nem az a feladatod, hogy megold őket. Most a rosszkedvből jutunk ki először. Ez per pillanat az egyetlen feladat.

Sok ember elköveti azt az ösztönös hibát, hogy rossz hangulatban akarja megoldani a tudatalattijában lévő problémákat.

Nem jó stratégia, tapasztalatból mondom.

Először gyűjts erőt, kerülj lendületbe és akkor vágj neki a dombtetőnek.

Hullafáradtan, enerváltan nem lehet nekiállni egy maratoni futásnak. Edzeni és készülni kell rá, majd pedig a megfelelő, felkészült pillanatban nekiindulni.

A mélyben lévő okok azonosítása az első lépés, ennél most még ne menj tovább.

2.lépés: Kelj fel, lépj ki és kerülj mozgásba!

A rosszkedvből való kiút belülről indul, a saját akaraterődből.

Sehonnan máshonnan nem tudsz tartós és igazi erőt meríteni, ami a lelki izmaidat edzené. Nincs külső varázspirula, ami tartós lenne. Belül van a kincs!

Szóval nincs mese, kelj fel!

Ötletek a mozgásba lendüléshez:

  1. Rakj rendet a szobádban/irodádban.
  2. Takarítsd ki az autódat, vidd el és mosd le a saját kezeddel.
  3. Mosogass el.
  4. Menj ki a lakásból, tedd fel a fülesedet valami pörgős zenével és fuss 5-10 percet, majd nyomj le 30-50 fekvőt.
  5. Főzz valami finomat magadnak vagy egy szerettednek!
  6. Lepj meg valaki egy kedves idézettel, egy kis ajándékkal (készíts neki egy apró ajándékot), vagy egyszerűen csak a jelenléteddel!
  7. Sétálj egy órát a természetben.

Szóval láthatod: a lehetőségek korlátlanok, találd meg a helyzetedhez és alkalomhoz illőt.

A kulcs a mozgásban és a teremtő erőd újraindításában van. Ez fogja visszaállítani a belső egyensúlyodat is!

A rossz kedvben erőtlennek és kevésnek érezzük magunkat, miközben nem vagyunk sem erőtlenek, sem kevesek, csak azt gondoljuk magunkról.

Amikor látod, hogy a “rossz kedv = kevés vagyok” érzés ellenére mégis képes vagy rendet teremteni, széppé és tisztává varázsolni a környezetedet az a lelki világodra pozitívan fog hatni, erőt ad, és felhúz téged mint az ernyő a kite-szörföst a vízből.

Tapasztaltam párszor az elmúlt időszakban és szó szerint felemelő érzés, mikor úgy állítod be sok gyakorlás és kínlódás után az ernyőt és a deszkát a lábadon, hogy csak úgy könnyedén felkap a szél hihetetlen ereje! 🙂

Nagyon egyszerű dolgok ezek és az első lépés ugyan a legnehezebb, de a hatása a legtöbb esetben mindig kifelé vezet a rosszkedvből és erőt ad a folytatásához.

3.lépés: Gondold végig a sikeres reggeledet! Az már pipa!

»» Csak azoknak, akik rendszeresen csinálják a reggeli rutinjaikat vagy most elkezdenék.

Ha csinálod a reggeli és esti rutinjaidat, akkor ez bizony hatalmas megtartó erőként lesz jelen az életedben, legfőképpen a nehezebb időszakokban.

Mikor visszagondolsz arra, hogy igen ma 5.00/6.00-kor keltem és megcsináltam minden rutinomat, az nagy mértékben edzi a lelkierőt és segít kihúzni önmagadat a gödörből.

Visszagondolni arra, hogy korábban is kitartottam, mikor kedvtelen, motiválatlan és rosszkedvű voltam, erőt ad ma ahhoz, hogy ismét kitartó legyek a mostani küzdelemben.

Gyerünk!

u.i: A cikk alapvetően a “Rosszkedvből” való kiutat taglalja, de természetesen hosszútávon a végleges megoldást keressük, ami itt a 4.LÉPÉS lenne, mely a “Feldolgozás és megoldás” magadban, egy könyv, coach vagy súlyosabb esetben pszichológus segítségével.